بلوک سبک پوکه ای چیست

خرید بلوک هبلکس زنجان

بلوک سبک پوکه ای چیست

یکی از مصالح کاربردی حوزه ساخت و ساز در ایران، بلوک است، بلوک ها دارای انواع مختلفی هستند. که با توجه به ساختار و کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از پرطرفدارترین انواع بلوک در ایران، بلوک سبک پوکه ای است، در این مقاله کوتاه به بیان ویژگی های این نوع بلوک و مزایای استفاده از آن می پردازیم.

بلوک سبک پوکه ای از چه ساخته می شود؟

این نوع بلوک، قطعه ای است که از ترکیب  پوکه معدنی و سیمان تولید می گردد. از بلوک سبک معمولا برای ساخت دیوار و تیغه در آپارتمان سازی استفاده می شود.

بلوکهای پوکه ای به دو شکل تو پر و تو خالی در ساخت دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت بلوک های تو خالی به منظور استفاده بهینه از ویژگی عایق کاری آنها بیشتر از بلوک های معمولی است. اما این افزایش ضخامت به دلیل وزن بسیار کم بتن مصرفی در ساخت پوکه تو خالی، اثرگذاری زیادی در وزن نهایی بلوک ندارد.

بلوک پوکه ای

در واقع منظور از پوکه همان گدازه های آتشفشانی است که بعد از جاری شدن روی زمین سفت و سخت شده . به صورت تکه های ریز و درشت و مختلل از معادن پوکه استخراج می شوند. مهمترین ویژگی پوکه ها، استحکام بالای آنها در ترکیب با سیمان و همچنین وزن بسیار سبک آنها است. ضمن این که توانایی نگهداری آب در خود را دارند و به همین دلیل مقاومت بتن را افزایش می دهند.

مزایای بلوک سبک پوکه ای

استفاده از بلوک سبک پوکه ای دارای مزایا و ویژگی های بسیاری است که باعث می شود. اکثر مهندسین و معماران از آن به عنوان مصالح کاربردی در ساخت و ساز استفاده کنند، این ویژگی ها شامل موارد زیر است:

وزن سبک

مهمترین ویژگی بلوکهای پوکه ای سبک بودن آنها است، این مسئله حمل و نقل آنها را آسان کرده . باعث کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه های ساخت و ساز می شود، ضمن این که سبکی بلوکهای پوکه ای باعث می شود وزن ساختمان کاهش چشم گیری داشته باشد.

ارتباط مستقیم نیروی زلزله وارد بر سازه با وزن آن سبب می شود که اثرگذاری زلزله در تخریب ساختمان هایی که با پوکه های سبک ساخته می شوند کمتر شود. تا جایی که وزن دیوار ساخته شده از بتن سبک در مقایسه با دیوارهای آجری معمولی ۲.۵ برابر کمتر است.

عایق حرارتی

بلوک سبک پوکه ای ساخته شده از سیمان و پوکه معدنی، دارای لایه عایق حرارتی است که قابلیت پوشش دادن. دیوارهای ساختمان را دارد، از طرفی استفاده از بلوکهای پوکه ای در عایق کاری دیوارهای جانبی، مورد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت .در ایران قرار گرفته است و استفاده از بلوکهای پوکه ای در ساخت دیوار بدون نیاز به عایق دیگری یک عایق همگون محسوب می شود.

بلوک سبک پوکه ای

عایق صوتی

ویژگی متخلخل بودن بلوک های پوکه ای باعث می شود که ضریب انتقال صوت در آنها به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند. تا جایی که متوسط کاهش صوت با استفاده از این بلوک ها حدود ۴۸ دسیبل است که حداقل الزامات مقررات ملی ساختمان سازی را تامین می کند.

استحکام بالا

از آنجایی که بلوک سبک پوکه ای مطابق با آخرین استانداردهای روز ساخته می شوند، دارای مقاومت خوبی در مقابل فشارهای وارده هستند. پایین بودن مدول کشسان بلوک های سبک، به عنوان مصالح پرکننده در ساختمان ها، در مناطق زلزله خیز کشور، باعث افزایش دوره نوسانی این ساختمان ها و در نتیجه کاهش نیروی زلزله و کاهش تخریب می شود.

کارپذیری بالا

از نظر فیزیکی بلوک های سبک پوکه ای کارپذیری بالایی دارند، به این ترتیب انجام عملیات میخ کوبی، سوراخ کوبی، شیار زنی و … روی این بلوک ها آسان است و این امر سبب می شود که بلوک های شکسته و غیر قابل استفاده به میزان زیادی کاهش پیدا کنند و در مصرف مصالح صرفه جویی شود.

همچنین می توان در ساخت دیوارها با این نوع بلوک از انواع ملات استفاده کرد، این ویژگی در بلوک سبک پوکه ای باعث می شود که بتوان در کنار آنها از لوله های تاسیسات، کابل های برقی و مخابراتی و … استفاده کرد.

سرعت بالا در اجرا

استفاده از مصالح سنتی مثل آجر در ساخت و ساز با توجه به این که برای استفاده از آنها به ملات بیشتری نیاز است، معمولا کاری زمان بر و طولانی است، اما با استفاده از مصالح به روزتری مثل بلوک سبک پوکه ای انجام عملیات دیوار چینی، سقف چینی و ساخت کف با کیفیت و سهولت بیشتری انجام می گیرد.

بلوک سبک پوکه ای

کاربری متنوع

استفاده از این نوع بلوک های ساختمانی با توجه با ترکیب سیمان به عنوان متریال اصلی ساخت بلوک، برای استفاده در سازه های مختلف مثل سازه های صنعتی، مسکونی، تجاری و کشاوری مناسب خواهند بود.

استحکام و مقاومت بالا در آتش سوزی

از آنجایی که پوکه های معدنی در دمای بالای ۱۲۰۰  درجه سلسیوس ساخته می شوند، می توانند شوک های حرارتی بالاتر از ۱۲۰۰  درجه سلسیوس را نیز تحمل کرده و استحکام خوبی در مقابل آتش سوزی داشته باشند.

معایب بلوک پوکه ای چیست؟

حال نوبت به سوال اساسی خواهد رسید شاید برای شما تعجب آور باشد که چطور می شود بلوکهای پوکه ای با این همه مزایا، معایب نیز داشته باشد. اما درست است از معایب های بلوکهای پوکه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین بودن مقاومت حرارتی بلوکهای پوکه ای نسبت به عایقهای متداول نظیر پشم سنگ و فوم
  • وجود تولید کنندگان غیر استاندارد که به شدت می تواند بر کیفیت محصول تولیدی اثر بگذارد
  • کم بودن مقاومت: در برخی مواقع در کارخانه های تولید کننده بلوکهای پوکه ای از مخلوط نمک و خاک استفاده می شود که همین دلیل محکمی بر کاهش مقاومت بلوکهای پوکه ای است.