کارخانه بلوک سبک هبلکس در قم

بلوک هبلکس در گیلان

بلوک سبک هبلکس در قم

بلوک سبک هبلکس در قم یا بلوک اِی‌سی‌سی (AAC) که با نام‌های (ACC)، (ALC) و سیپورکس و … نیز شناخته می‌شود، هبلکس نام تجاری است که برای بتن هوادار اتوکلاوی تولید شده در اروپا قرار داده‌اند. در واقع هبلکس یک بلوک ساختمانی سبک و پیش ساخته است که ویژگی‌هایی مانند عایق بودن در برابر برودت و حرارت، نارسانا در برابر جریان الکتریسیته، مقاوم در برابر آتش و حشرات است. ساخت این محصول از طریق اختلاط و پخت مواد اولیه مانند ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب انجام می‌گیرد. با وجود ضرورت قانونی در رابطه با عایق کاری ساختمان‌ها، معرفی بلوک هبلکس در یک مقاله از کارگشا لازم به نظر می‌رسد. در ادامه همراه ما باشید تا در رابطه با بلوک هبلکس مزایا و معایب و البته ابعاد آن بیشتر بدانید.

بلوک سبک هبلکس در قم

بلوک سبک هبلکس در قم از چه چیزی ساخته می‌شود؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، هبلکس مخلوطی است از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم که در حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاو پخته و در انتها به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می‌شود. برای تولید بلوک هبلکس مصالح اولیه را با یکدیگر مخلوط می‌کنند و در قالب می‌ریزند، این مخلوط افزایش حجم می‌دهد و داخل قالب بالا می‌آید که اصطلاحاً به آن کیک گفته می‌شود، برای ساخت قطعات بنایی کیک را در ابعاد مورد نیاز می‌برند، سپس آن را در اتوکلاو با فشار زیاد بخار عمل می‌آورند.

مصارف عمده بلوک هبلکس یا بلوک اِی‌سی‌سی

ازآنجایی‌که بلوک سبک هبلکس در قم ویژگی عایق برودت و حرارت دارد، عمدتاً به عنوان دیوار خارجی غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از تبادل حرارتی با فضای خارج جلوگیری کند. وزن بسیار کمتر نسبت به آجرهای معمولی و سفال، صرفه جویی در مصرف فولاد و مصالح پوششی مانند گچ و خاک گچ، عایق بودن حرارتی (مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان) و عدم نیاز به استفاده از عایق و سهولت و سرعت اجرا همگی از عواملی است که این بلوک را برای استفاده در دیوارهای خارجی غیر باربر مناسب می‌کند.

بلوک سبک هبلکس در قم

مزایای بلوک سبک هبلکس در قم

بلوک سبک هبلکس در قم با توجه به ویژگی ها و مشخصات ساختاری و فیزیکی که دارد، از یک سری نقاط قوت و مزایای قابل توجه برخوردار است که آن را در مقایسه با بلوک های بتنی و سیمانی معمولی برتری داده است.

  • وزن بسیار پایین بلوک هبلکس نسب به مصالح دیگر مانند آجر و سفال (550 الی 600 کیلوگرم در متر مکعب) از جمله مهمترین برتری‌های این بلوک است.
  • با توجه به وزن کم بلوک هبلکس، بار مرده ساختمان کاهش پیدا می‌کند و مصرف فولاد و بتن کاهش پیدا می‌کند.
  • بلوک اِی سی سی (ACC) را برخلاف دیگر مصالح مانند آجر و سفال، می‌توان سوراخ کرد، میخ زد یا برید که کار را در گوشه‌ها سریع‌تر و راحت‌تر کرده و با توجه به استفاده از خرده‌های بلوک نیز، مصرف مصالح را به شدت کاهش می‌دهد.
  • عایق برودت و حرارت بلوک هبلکس باعث می‌شود، نیاز به استفاده از عایق وجود نداشته باشد و هزینه‌های ساخت پایین می‌آید و برای ساخت خانه‌های مناطق گرمسیر و سردسیر بسیار مناسب است.
  • با توجه به صاف بودن سطح بلوک هبلکس، در مصالح پوشاننده مانند گچ و گچ و خاک صرفه جویی می‌شود و در صورت اجرای دقیق بلوک‌ها، می‌توان مرحله گچ و خاک را حذف کرد.
بلوک سبک هبلکس در قم

معایب بلوک سبک هبلکس در قم یا (ACC)

  • بزرگترین عیب بلوک هبلکس آن است که ساختار متخلخلی دارد و این ویژگی و در پی آن مقاومت فشاری کم بلوک هبلکس، آن را برای ساخت دیوارهای باربر نامناسب می‌کند
  • از دیگر معایب بلوک هبلکس این است که به دلیل خاصیت پر حفره بلوک هبلکس، جذب آب توسط آن بسیار بالاست و پیش از هر نوع عملیات روی این نوع بلوک باید خیس شود.
  • هزینه تهیه بلوک هبلکس نسبت به مصالح سنتی مانند آجر و سفال بسیار بالاتر است و بسیاری از کارفرمایان به همین دلیل از استفاده آن پشیمان می‌شوند. دلیل قیمت بالای بلوک هبلکس به کار بردن سیلیس و پودر آلومینیوم است.