قیمت بلوک سبک اتوکلاو شده

بلوک سبک کیبکس چیست

بلوک سبک اتوکلاو شده

بلوک سبک اتوکلاو شده امروزه در بسیاری از پروژه‌های مهندسی به کار گرفته می‌شود و با توجه به قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند نقش‌های مختلفی در یک سازه بر عهده داشته باشد. در ساختار این بلوک از مواد اولیه خاصی استفاده می‌شود که در کنار مواد اولیه پایه، باعث ایجاد تخلخل در ساختار بلوک و درنتیجه سبک شدن آن می‌شود. این بلوک نیز همانند بلوک‌های غیر اتوکلاو از خانواده بلوک‌های سبک محسوب می‌شود و هدف استفاده از آن‌ها تقریباً یکسان است. با این تفاوت که در بلوک اتوکلاو از یک روش خاص و منحصربه فرد استفاده می‌شود که هر کارگاهی قادر به تولید آنها نیست.

بلوک سبک اتوکلاو شده

بلوک اتوکلاو از چندین جهت مختلف نسبت به بلوک‌های بتنی معمولی متفاوت هستند و برخی از این تفاوت‌ها باعث شده است که این بلوک‌ها به انتخاب اول مهندسان برای یک پروژه تبدیل شوند. به‌عنوان‌مثال، این بلوک‌ها به دلیل تخلخل و وجود هوا، نسبت به گرما و حرارت عایق هستند، صدا را از خود عبور نمی‌دهند و وزن کمتری به سازه می‌آورند. البته نمی‌توان منکر وجود ضعف در تمامی بلوک‌های سبک شد و حتی بلوک اتوکلاو از قرار گرفتن در معرض رطوبت مشکل دارند و می‌توانند به راحتی رطوبت را از خود عبور دهند.

در ادامه این مطلب یک تعریف تخصصی از بلوک اتوکلاو ارائه خواهیم کرد و برخی از قابلیت‌ها و کاربردهای آنها را ذکر خواهیم کرد. در انتها کاربردهای خانگی این بلوک‌ها را معرفی می‌کنیم. پس تا انتها با ما باشید!

بلوک سبک اتوکلاو شده

بلوک اتوکلاو چیست؟

بلوک اتوکلاو، بلوک هوادار اتوکلاو، بلوک ACC یا بلوک هوادار اتوکلاو شده عناوینی هستند که در مورد یک نوع بلوک خاص به کار برده می‌شود که روش ساخت آن با ساخت یک بلوک معمولی متفاوت است. این بلوک‌ها از بتن اتوکلاو شده ساخته می‌شوند و این قابلیت را دارند که به‌مرورزمان حباب ایجاد کند و این حباب‌ها به صورت تخلخل درون بلوک ظاهر شوند. بلوک‌های سبک دیگر با روش‌های مختلفی ساخته می‌شوند یکی از آنها تزریق کف به درون بتن است. این کف باعث فاصله گرفتن دانه‌های ماسه شده و بلوک را متخلخل می‌کند.

تولید بلوک سبک اتوکلاو شده

اما روش ساخت بلوک اتوکلاو متفاوت است و حتی مواد افزودنی آنها نیز متفاوت است. در ساخت این بلوک علاوه بر ماسه، سیمان و آب، از دو ماده سیلیس و آهک استفاده می‌شود و سپس تحت حرارت 200 سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. برای ساخت بلوک، ابتدا این مواد را با هم ترکیب می‌کنند و پس از تزریق بتن به داخل قالب، آن را درون کوره قرار می‌دهند. حرارت 200 درجه‌ای کوره باعث می‌شود که واکنش و فعل و انفعالاتی درون بتن بلوک رخ دهد و حباب‌های هوا ایجاد شود. هم‌زمان با خشک شدن بتن، ذرات تشکیل بلوک اتوکلاو در موقعیت اولیه خود حفظ می‌شوند و بلوک حالت متخلخل خود را حفظ می‌کند. این حالت متخلخل در جاهای مختلفی به سود این بلوک‌ها است که باعث کاربرد بسیار آنها می‌شود.

بلوک سبک اتوکلاو شده

مشخصات ظاهری بلوک اتوکلاو

بلوک اتوکلاو با توجه به مواد اولیه رنگی روشن دارد. در سطح این بلوک حفره‌های ریز بسیاری وجود دارد که ناشی از تولید هیدروژن در زمان ساخت در آن است؛ بنابراین اگر به صورت دقیق به سطح آنها نگاه کنید متوجه تفاوت ظاهری آنها با سایر بلوک‌ها خواهید شد. گاز هیدروژن ساخته شده در این بلوک ناشی از واکنش آلومینیوم با عناصر قلیایی درون بتن است. این بلوک‌ها از لحاظ عایق‌بندی کمک بسیاری به ساختمان می‌کنند اما در ظاهر ساختمان کاربرد چندانی ندارند. برخلاف سایر محصولات نماکاری ساختمان، امکان انتقال مستقیم رطوبت از طریق این بلوک وجود ندارد، اما به دلیل تخلخل استفاده از آن در سطح بیرونی توصیه نمی‌شود.

مشخصات ظاهری بلوک اتوکلاو

مشخصات ساختاری بلوک اتوکلاو

  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • مقاومت در برابر آتش و موریانه
  • طول عمر و مقاومت در برابر رطوبت